Методична папка

Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2022 - 2023 н. р.

6 – 11 класи 

Освітня галузь «Математика» 

У 2022/2023 навчальному році вивчення математики у 6-11 класах буде здійснюватися за:

Заклади освіти можуть використовувати лише ту навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України і зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників.  Під час підготовки до уроків рекомендується використовувати періодичні фахові видання: «Математика в рідній школі», «Математика», «Математика в школах України», матеріали сайту PISA.

Варто нагадати, що для учнів 10-11 класів навчальна програма з математики складається з двох навчальних предметів («Алгебра і початки аналізу» та «Геометрія») і розрахована на 3 години на тиждень, зокрема:

  • у І семестрі 10 класу виділяється 2 години на геометрію та 1 година на алгебру і початки аналізу;
  • у ІІ семестрі навпаки – 1 година на геометрію та 2 години на алгебру і початки аналізу. 

Можливе виділення додаткових годин із варіативного складника навчального плану. Їхній розподіл між алгеброю і початками аналізу та геометрією залишається на розсуд вчителя – їх можна витрачати на систематизацію та повторення матеріалу на початку та в кінці року, збільшувати кількість годин на кожну із вказаних тем. Також вчитель має право змінювати порядок вивчення тем, якщо це не порушує логіку викладення навчального матеріалу. 

На початку 2022/2023 навчального року рекомендується організувати проведення діагностування рівня навчальних досягнень учнів за попередній навчальний рік та врахувати ці результати для планування подальшої роботи З цією метою варто передбачити збільшення навчального часу на узагальнення та закріплення навчального матеріалу за попередній навчальний рік у календарно-тематичному плануванні. 

Основними видами класних і домашніх письмових робіт з математики є: 

  • розв'язування задач і вправ; 
  • складання таблиць, схем тощо; 
  • виконання проєктів; 
  • самостійні та контрольні роботи. 

Шкільний курс математики спрямований на розвиток математичної компетентності та інших ключових компетентностей школярів. Тому слід приділяти більше уваги прикладній спрямованості математики та пропонувати школярам виконувати завдання для:

  • розвитку вміння бачити математику в реальному світі;
  • досягнення особистих (повсякденних, життєвих) цілей і потреб за допомогою вивчених формул і способів розв’язування математичних задач;
  • заохочення школярів пояснювати або обґрунтовувати власну думку, спираючись на результати виконаних розрахунків, доводити або спростувувати твердження на підставі отриманих результатів обчислень;
  • аналізу, розшифрування та пояснення представлених графіків і діаграм. 

Для розвитку вміння здобувачів освіти розв’язувати геометричні задачі варто більше уваги приділяти формуванню навичок:

  • будувати, досліджувати, інтерпретувати та оцінювати результати найпростіших математичних моделей реальних об’єктів, процесів і явищ; 
  • прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач;
  • використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях. 

Також на уроках математики варто пропонувати школярам виконувати комплексні завдання, для розв'язання яких потрібно поєднувати алгебраїчні та геометричні знання й уміння, знаходити різні способи вирішення однієї проблеми. Досягненню таких цілей можуть сприяти уроки з міжпредметними зв’язками та інтегровані уроки. 

Залежно від видів письмових робіт виділяються зошити, які зберігаються в класі та зошити, що зберігаються в учнів (їх кількість та призначення визначається вчителем). Зошити, в яких виконуються класні та домашні роботи, перевіряються: 

  • у 6-х класах – не менше ніж один раз на два тижні; 
  • у 7 – 11 класах – не рідше один раз на місяць.

При перевірці зошитів оцінюється лише правильність записів, а почерк, охайність та форма запису не є предметом оцінювання. Оцінка за ведення зошитів виставляється у класний журнал і не враховується при тематичному оцінюванні.  Для контрольних робіт передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються протягом навчального року в закладі загальної середньої освіти. 

Наприкінці кожної теми математичних курсів проводиться тематичне оцінювання, яке враховує всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. Під час планування потрібно передбачити їхній рівномірний розподіл протягом усього семестру, не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці навчального періоду. 

Семестрове оцінювання учнів 10-11-х здійснюється на підставі тематичного оцінювання окремо з кожного математичного курсу й виводиться як середнє арифметичне семестрових оцінок із округленням до цілого числа. Оцінка за семестр виставляється у Класному журналі на сторінці з Алгебри і початків аналізу в стовпчик із надписом «І семестр. Математика», «ІІ семестр. Математика» без зазначення дати. 

Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок з математики. У Класному журналі річна оцінка виставляється аналогічно семестровій. 

Бажаєте отримати корисні поради щодо організації роботи задля продуктивного навчального процесу від досвідчених освітніх експертів і вчителів-практиків? Долучайтеся до нашої Всеукраїнської інтернет-конференції «Дистанційне та змішане навчання в умовах війни», яка відбудеться 16-17 вересня 2022 року! 

Методичні рекомендації щодо викладання фізики та астрономії у 2022 - 2023 н. р.
 

Вивчення фізики у 7 9 класах закладів загальної середньої освіти здійснюватиметься за програмою «Фізика. 7-9 класи», яка була затверджена наказом Міністерства освіти і науки України № 804 від 07.06.2017.

Навчання фізики та астрономії в старшій профільній школі здійснюється за кількома програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки України (наказ № 1539 від 24.11 2017).

1. Фізика і астрономія. Рівень стандарту та профільний рівень (авторський колектив під керівництвом Ляшенка О.І.).

2. Фізика. Рівень стандарту та профільний рівень (авторський колектив під керівництвом Локтєва В.М.).

3. Астрономія. Рівень стандарту та профільний рівень (авторський колектив під керівництвом Яцківа Я.С.).

Згідно Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (наказ МОН № 408 від 20.04.2018 у редакції наказу МОН № 1493 від 28.11.2019) для предмету «Фізика і астрономія» в 10 класі на рівні стандарту відводиться 3 тижневі години (лише фізичний складник), на профільному рівні – 7 тижневих годин (6 год фізика + 1 год астрономія), в 11 класі на рівні стандарту – 4 тижневі години (3 фізичний складник + 1 астрономічний складник),  на профільному рівні – 7 тижневих годин (6 год фізика + 1 год астрономія). 

На рівні стандарту і на профільному рівні у 10 класі вчитель вибирає одну з двох програм (1)  або (2). В разі вибору у 10 класі програми (1), в 11 класі вчитель продовжує працювати за цією ж програмою, в якій передбачений астрономічний складник. В разі вибору у 10 класі програми (2) в 11 класі вчитель фізику викладає за цією ж програмою, а астрономію – за  програмою (3).

Програма «Фізика і астрономія 10 -11 класи» авторського колективу під керівництвом Ляшенка О. І. поєднує фізичний і астрономічний компоненти, не втрачаючи при цьому своєрідності кожного з цих складників. У такому разі можливе послідовне або паралельне вивчення фізичного і астрономічного складників, а розподіл годин між ними здійснюється відповідно до навчальної програми; у навчальному плані зазначається один предмет («Фізика і астрономія»); у додаток до свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти виставляється одна оцінка; у класному журналі облік здійснюється окремо для фізичного і астрономічного складників, семестрова/річна оцінка виставляється на сторінці фізики з урахуванням тематичних оцінок з астрономії.

При цьому для державної підсумкової атестації, як у формі зовнішнього незалежного оцінювання, так і у письмовій формі у закладі освіти учні можуть обирати предмет «Фізика».

Ті заклади освіти, що обрали навчальні програми  «Фізика. 10 -11 класи» авторського колективу під керівництвом Локтєва В. М. та «Астрономія. 10 -11 клас» авторського колективу під керівництвом Яцківа Я. С. в робочих навчальних планах і журналах записують окремі предмети «Фізика» і,«Астрономія».

У додатку до свідоцтва про здобуття повної загальної середньої освіти зазначається два предмети: «Фізика», «Астрономія». При цьому для державної підсумкової атестації, як у формі зовнішнього незалежного оцінювання, так і у письмовій формі у закладі освіти учні можуть обирати предмет «Фізика».

Вибір навчальних програм з фізики та астрономії з двох запропонованих варіантів здійснюється вчителем та затверджується рішенням педагогічної ради освітнього закладу і відображається в освітній програмі закладу освіти і навчальному плані.



 


Презентації

Трикутники 7 клас 

Чотирикутники 8 клас

Алгебра 7 клас


Немає коментарів:

Дописати коментар